Vanliga frågor om Handledarskap och Handledarkurs på Fruängens bilskola

Innan du kontaktar oss med dina frågor om vår handledarkurs, ta en titt här så kanske du hittar det du undrar över. Vi har försökt att samla de frågorna vi får oftast. Om du inte hittar svar på dina frågor kan du förstås alltid mejla eller ringa oss.

Måste man gå handledarkurs för att få övningsköra privat?

Ja, utbildningen är obligatorisk både för dig som vill vara handledare och för dig som ska övningsköra.

Vem behöver gå handledarkursen?

Både handledaren och den som ska övningsköra ska gå på kursen.

Måste handledaren och eleven gå på utbildning samtidigt?

Nej, man kan gå vid olika tillfällen och även på olika trafikskolor. Men båda ska ha genomfört kursen innan man kan börja övningsköra.

Hur blir man handledare? Vad ska jag göra?

Först måste du gå in på Transportstyrelsen hemsida och ansöka om handledarskap, där du angiver uppgifter både för dig själv och för personen som du ska handleda. Du måste fylla i en ansökan per elev. Sedan ska du och eleven gå kursen. Ansökan kan även göras efter att man har genomfört kursen. Det kostar ingeting att ansöka.

Kan man börja övningsköra omedelbart efter man gått kursen?

Du behöver vänta på ett Handledartillstånd, det skickas av Transportstyrelsen.

Vad kostar Handledarkursen?

För priser och bokning, klicka här

Hur bokar man?

Bokningen görs via vår hemsida  fruangensbilskola.se  – scrolla ned till boka online i Timecenter.

Varje elev behöver registrera sig i vårt bokningssystem, och varje bokning ska innehålla mobilnummer, mejladress och komplett personnummer för att bokningen ska genomföras. Man kan avboka kursen senast 48 timmar före kursstart. Vid  frånvaro eller sen avbokning debiterar vi kursen, detta gäller även vid sjukdom.

Vad behöver jag göra för att få bli godkänd som handledare?

– Handledare och elev ska ha gått på kurs.

– Ansökan handledarskap ska ha skickats till Transportstyrelsen, som sedan skickar tillståndet.

– Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader för att få gå på utbildningen (man får övningsköra med personbil när man fylld 16 år).

– Eleven ska ha ett giltigt körkortstillstånd.

Om jag ska handleda två personer måste jag gå kursen två gånger?

Nej. Det räcker att gå en gång. Kursen är giltig i fem år.

Finns det handledarkurs på engelska?

Nej, för tillfället hålls kursen endast på svenska. Man kan ta med sig tolk (på egen kostnad) och även tolken betalar sin plats.

Kan jag få ta med minderårigt barn på kursen på plats?

Nej, tyvärr går det inte. Vi har en liten lokal och därav har vi inte utrymme för det. Vi håller kursen veckovis så förhoppningsvis kan ni hitta ett datum där ni kan komma utan barn.

Jag har gjort kursen men jag vill göra sällskap med mitt barn eller en kompis. Behöver jag betala igen?

Varje kursdeltagare betalar sin plats, och vill du vara med på kursen som stöd eller sällskap behöver du betala för din plats. Vänligen meddela detta när du bokar så registrerar vi inte dig.

Har du andra frågor, hör av dig. Du kan även hitta mer information på Transportstyrelsens sida.