Vad är skillnad på Moped klass I (AM moped) och Moped Klass II?

Moped klass I, även kallad EU-moped, får köra högst 45 km/timmen. AM Moped är ett registreringspliktigt fordon och ska ha registreringsskylt. För att köra en sådan moped behöver man söka körkortstillstånd hos Transportstyrelsen.

Moped klass II får köra högst 30 km/tim och mopeden behöver ej ha registreringsskylt. Man behöver inte ha körkortstillstånd för att köra. Mopeden kör endast på cykelbanor och ute på landet.  När man är klar med utbildningen får man ett förarbevis.

Hur bokar man kursen?

Bokningen kan du göra här i Timecenter . Bokningen utförs av föräldrar eller vårdnadshavare, inte minderåriga. Vi behöver ett skriftligt godkännande från målsman att inbokad elev ska gå kursen. Eleven ska även legitimera sig senast tre dagar innan kursstart. Lättast är att målsman och elev kommer tillsammans och hämtar materialet.

Läs noga informationen ni får via mejl.

Hur betalar man?

Betalning sker via Klarna i samband med bokning. Ni väljer själva hur ni vill betala till Klarna. Vid frågor om fakturor och betalning vänligen kontakta Klarnas kundtjänst.

Kan få jag avboka kursen dagen innan eller samma dag som kursen börjar?

Nej, du kan inte avboka kursen varken dagen innan eller samma dag. Vi behöver din avbokning senast 48 timmar innan kurstart.
OBS! Har avbokningstid passerat kan man inte avboka och återbetalning av kursen är ej möjlig.

Kan jag få avboka kursen med kort varsel på grund av sjukdom?

Om du behöver avboka oavsett orsak ska avbokningen ske så snart som möjligt via TimeCenter, dock inom 48 timmar innan kurstart. Vid sjukdom kräver vi läkarintyg.

När är kursen? Hur länge pågår kursen?

Den teoretiska delen av kursen (både Klass I och Klass II) hålls under två dagar. När du bokar på TimeCenter kan du se vilka dagar och tider som finns tillgängliga.

Vem tar ansvar under kursen gång?

Det hjälper mycket att föräldrar eller målsman är engagerade i vad barnen gör under kursen. Till exempel när de ska ha lektioner, om dessa behöver avbokas, och så vidare. Kom ihåg att avbokning ska ske senast 48 timmar innan kursstart.

Jag har påbörjat kursen men vill inte fortsätta, får jag pengarna tillbaka?

Nej, tyvärr. Vid påbörjad utbildning kan man inte få pengarna tillbaka. Dock kan du pausa kursen och återuppta den senare. OBS! Du kan avsluta utbildningen när som helst under ett år från och med datumet du bokade kursen.

Frågor om Moped klass I (AM moped)

Vem kan gå kursen?

Man kan gå kursen redan när man är 14 år och 9 månader. Man kan göra klart utbildningen på skolan men du måste vara 15 år för att göra det slutliga teoriprovet på Trafikverket.

Behöver jag ha mitt körkortstillstånd utfärdad för att komma till teorikursen?

Nej, det behöver du inte.

Hur är kursens upplägg?

– Man börjar med teori under två dagar. Kursen tar ungefär 8 timmar.

– När man kommer hit för hämta material och för att legitimera eleven bokar vi bankörning. Om körkortstillståndet är utfärdat då bokar vi fyra körlektioner i trafiken.

– Uppkörning. Tänk på att det tillkommer en uppkörningsavgift på 390:- som betalas den dagen man kör upp.

– När eleven är godkänd på skolan kan de själva boka teoriprov hos Trafikverket.

Fullständig Information om kursens upplägg får man när man bokar kursen. Vänligen läs noga all info vi skickar till dig.

Räkna med att den totala tiden för att bli klar med utbildningen är ca 2–3 veckor. Det varierar beroende på hur vårt schema ser ut och om eleven är duktig med teori och körning.

Jag orkar inte gå på min körlektion idag,  får jag avboka samma dag?

Nej, alla körlektioner ska avbokas dagen innan senast kl. 12:00. Lördags- och måndags-körlektioner avbokas fredagen innan senast kl. 12:00.

Alla elever får avboka själva via appen. Vi tar ej avbokningar via telefon.

Vid ogiltig frånvaro tar vi en extra avgift på 600: – per körlektion.

Får jag låna mopedkläder samt hjälm och handskar?

För att minska risken av spridning av Covid-19 har vi slutat att låna ut hjälmar och handskar. De bör inskaffas så fort man har bokat kurs och ska börja med körlektioner. Mopedkläder kan du låna av oss.

Hur många körlektioner ingår i kursavgiften?

I kursavgiften ingår allt teorimaterial, lån av kläder, mopeder samt all körning. Oavsett om du behöver fyra eller fler antal körlektioner ingår dessa i kursavgiften.

Det tillkommer en uppkörningsavgift på 390: –  som betalas den dagen man kör upp.

Jag vill att det ska gå fort, får jag boka teoriprov innan kursen?

Alla är olika och tiden för att bli färdig med utbildning kan variera, vi avråder därför att ni bokar teoriprov i förväg. Avvakta tills eleven har fått godkänt från oss innan ni bokar teoriprov hos Trafikverket.

Får jag övningsköra privat med mina föräldrar eller med min kompis?

Nej. Det är inte tillåtet av Transportstyrelsen att övningsköra moped privat, utan det görs enbart hos utbildaren.

Läs mer här:  Transportstyrelsen.

Frågor om Moped klass II (Förarbevis)

Vem kan gå på kursen?

Man kan gå på kursen redan när man 14 år och 9 månader. Man kan göra klart utbildningen på skolan men du måste vara 15 år för att göra det slutliga teoriprovet på trafikskolan.

Hur är kursens upplägg?

– Man kommer hit (Fruängens bilskola) för att hämta material och för att legitimera eleven. I samband med det bokar vi en bankörning.

– Eleven går teoriutbildning under två dagar. Kursen tar ungefär 8 timmar.

– Bankörning (100 minuter.)

– När eleverna känner sig redo för att göra provet, kan ni ringa oss och boka teoriprovet. Teoriprovet kan bokas måndag-fredag mellan kl. 9:30-15:00. En provavgift på 390:- tillkommer. Legitimation krävs vid provet.

– Fullständig information om kursens upplägg får man via mejl när man bokar kursen hos oss.

Om du har fler frågor om moped klass II kan du kika på Transportstyrelsens sida.